juni 15, 2012

Gode råd til at købe kjole i Kina



Jeg er blevet spurgt om gode råd til at købe kjole i Kina. Fx er det værd at skrive meget:

 Jeg har "kun" købt denne ene kjole, men jeg er supertilfreds - den er lige, som jeg havde håbet på. Allerførst i min planlægningstråd(Bryllupsklar.dk) har jeg lagt et link til den E-bay side, hvor brudefabrikken har deres Ebayside. Det er dog IKKE deres rigtige fabriksnavn. Det ved jeg ikke lige hvorfor. De har både en anden hjemmeside og en fabrikshjemmeside, hvor der er kjoler, som de har lavet(Real samples). Men gode råd ville være:

Ja ....skriv som bare pokker om alt. Det skal næsten være, som stod du i deres "butik" og prøvede kjolen. Jeg mener, hvis du har været ude og prøve kjoler i en dansk butik. Så ved du lidt om, hvad der passer dig. Havfrueskørt eller a-line - MEN du ved også hvordan du passer standartmål. Hvis du i butikken prøver en størrelse 38 men den virker for lav i taljen. Så ved du at du er lang i taljen fx. Som du også har læst, er kvalitet opfattet meget forskelligt. Derfor er din holdning til kvalitet også vigtigt. Hvis det er ok med dig, at tyl - lagene er stive, så spørg deres tyl osv.

Der har været andre, som har spurgt. Som udgangspunkt er det "nemmest/sikkrest" er bestille en standartstørrelse og få en dansk syerske eller skrædder til at ordne kjole. Bestil lidt større, så der er materiale at arbejde med.

Jeg synes ikke, at det har været mere besværligt at købe i Kina. Jeg synes, det har været sjovt fordi jeg også blev klogere på, hvad det entlig var jeg kunne lide og forventede af min kjole.

Første gang jeg prøvede kjoler, var jeg mere lyttende til forhandleren, og var lige ved at sige ja til en nydelig kjole som passede mig udemærket. Fordi jeg troede, at det var de kjoler, der ligesom var på markedet.
Men så fik jeg tænkt over, hvad jeg entlig kunne lide. Jeg kan lide lækre materialer.
Jeg kan ikke lide sølvpalitbroderi osv.Derfor var det en stor hjælp at have prøvet kjoler først.

Alt efter hvor du er i din brudekjoleproces:wink:  , ville jeg samle nogle billeder og få prøvet nogle kjoler. Altså de her kjoler kan jeg lide og de typer af modeller passer til mig. Så ville jeg føle på materialerne. fx aha denne bløde brudetyl er lækker eller jeg kan lide et tyndt tyl lag over organza.

Så ville jeg gå ud derfra. Nogle af de andre Kinakøbere har fået superfine kjoler hjem uden alt det, som jeg har gjort, fordi der sidder nogle dygtige skræddere og syesker ude i Kina såvel som herhjemme. Men man skal finde dem. I tv fortalte de om hvor vigtigt det er at skabe relation i mellem køber og sælger, hvis man ønsker at handle i Kina, da det er god skik eller kultur. Så jeg tror måske at skrive sammen (meget) er et plus og ikke et minus.

Desuden fik jeg 2 andre råd:

1. kinersere siger ofte ja til alt for meget fordi det er uhøftligt at sige nej. Så undgå ja - nej spørgsmål. Bed dem beskrive hvordan vil de nå deadline allerede i morgen istedetfor kan I nå deadline i morgen
2. Billeder - billeder - billleder gerne også af ting, som du ikke vil have fordi - når du siger tyl, så mener du det her tyl (billede) og det her antal(billede). Du ønsker ikke eller mener ikke det her(billeder af det som er gået galt for andre eller kjoler med for få lag.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar